Saturday 18 May 2013

Perpaduan Kaum

Pada hari ini pengkji meneruskan pengembaraan dan menelusuri lembaran sejarah lampau. Tajuk hari ini ialah mengenai Perpaduan Kaum yang ditulis oleh (Chamburi Siwar, 2005). Menurutnya, Falsafah dan matlamat DEB (Dasar Ekonomi Baru) dan DPN (Dasar Pembangunan Nasional) adalah untuk mencapai perpaduan dan toleransi antara kaum. Masyarakat majmuk Malaysia semakin berpadu dan bertoleransi sekarang berbanding sebelum DEB. Ciri positif dan negatif dalam kehidupan masyarakat majmuk dan perhubungan kaum masih wujud. Secara positif, pada permukaannya, masyarakat majmuk Malaysia kelihatan semakin bertoleransi dan mampu hidup berpadu dalam keadaan aman dan harmoni. Dalam keadaan terbatas, terdapat juga perkongsian dan kerjasama antara Bumiputera dengan bukan Bumiputera  dalam bidang perniagaan, pekerjaan dan politik.

Dari segi negatifnya, masih terdapat polariasi kaum yang amat jelas, interaksi terbatas dan hambatan kepada percampuran yang lebih terbuka di sekolah, pusat pengajian tinggi, tempat kerja dan sebagainya. Perundingan ekonomi antara kaum, misalnya dalam Majlis Perundingan Ekonomi Negara (MAPEN 2) masih memperlihatkan wakil pelbagai kaum menuntut bahagian masing-masing, memperjuangkan dan memohon pertambahan bahagian kaum masing-masing daripada "kek ekonomi' di samping kaum bukan Bumiputera mempersoalkan isu keistemewaan kepada kaum Bumiptera. Pada amnya, walaupun perpaduan dan toleransi antara kaum kelihatan meningkat, namun sensitiviti kaum masih menjadi isu yang boleh mencetuskan perbalahan dan pergaduhan. Misalnya, pergaduhan di kawasan setinggan Kampung Medan, Jalan Klang Lama pada bulan Mac 2001, yang membuktikan kerapuhan integrasi kaum dan perpaduan kebangsaan. Kita melihat bibit peristiwa 13 Mei 1969 berulang dalam kejadian di Kampung Medan.

Faktor kemiskinan, keterpinggiran, keperitan hidup dalam persekitaran fizikal dan sosial serta kemudahan asas yang serba daif mewujudkan suatu keadaan "bom jangka' yang mencambahkan perlakuan sosial seperti devian, keganasan, kesamsengan, pengemis di jalanan, pelacuran, rompakan dan sebagainya, serta sedia meletus oleh suatu kejadian luar jangkaan yang mudah merebak menjadi pergaduhan kaum, jika tidak dikawal.


Rujukan :

Chamburi Siwar (2005). Perpaduan Kaum. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.



No comments:

Post a Comment