Wednesday 20 November 2013

Jenis-Jenis Sistem : Struktur Politik

Apabila kita membincangkan tentang konsep kuasa dan kewibawaan dalam memahami institusi politik, ia amat berkait rapat dengan struktur atau sistem pemerintahan dalam sesebuah masyarakat (Rohana Yusof, 2006). Tambahnya lagi, kestabilan sesebuah politik akan berjaya hanya jika struktur dan sistem politiknya dapat diterima oleh majoriti. Dari sudut perspektif sosiologi, terdapat beberapa sistem pemerintahan yang dibezakan berasaskan corak atau bentuk kekuasaan politik dalam sesuatu masyarakat. Di antara jenis-jenis sistem tersebut adalah :
  1. Sistem Monarki - Sistem Monarki merupakan sistem pemerintahan beraja. Ia diperintah oleh seorang raja yang kekuasaannya adalah diwarisi daripada keturunan beraja. Misalnya, Negara England merupakan kerajaan monarki tetapi pada masa kini ia lebih dikenali sebagai pemerintahan berbentuk monarki berpelembagaan (Rohana Yusof, 2006). Ini kerana pemerintah beraja hanyalah sebagai Ketua Kerajaan secara simbolik manakala sesebuah kerajaan itu beroperasi adalah menurut satu perlembagaan yang formal dan terasas dengan adanya Perdana Menteri.
  2. Sistem Oligarki - Sistem ini merupakan satu corak pemerintahan yang kuasa pemerintahannya hanya dipegang oleh sekumpulan yang berkuasa iaitu satu kelompok elit. Oleh itu, sistem ini merupakan kerajaan yang dipimpin oleh sebilangan kecil ketua atau pemerintah, ataupun corak sistem ini dikuasai oleh seseorang secara keturunan atau melalui keluarga (warisan). Kuasa dikatakan hanya berada ditangan pemimpin-pemimpin yang mahir dan pakar sahaja (Rohana Yusof, 2006).
  3. Sistem Autoritarian - Sistem ini merupakan corak pemerintahan yang kuasa dalam negaranya terletak pada tangan seorang pemerintah sama ada seorang raja ataupun diktator yang memerintah dengan cara paksaan. Rakyat tidak ada kebebasan dalam memberi pendapat atau mengkritik kerajaan (Rohana Yusof, 2006). Walaupun demikian, pemerintah tidak mengawal kehidupan rakyat secara keseluruhannya tetapi institusi keluarga, agama dan ekonomi masih disokong oleh pemerintah. Namun demikian rakyat diminta memberikan taat setia kepada pemerintahnya.
  4. Sistem Totalitarian - Menurut Rohana Yusof (2006), dalam masyarakat yang mengamalkan corak pemerintahan totalitarian semua fungsi sosial ditentukan oleh pemerintah. Kuasa dalam negara tersebut adalah terletak pada tangan seorang pemerintah atau diktator. Oleh yang demikian, sudah tentu tidak ada kebebasan dalam penyertaan pemerintahan bagi rakyat. Kesemua institusi seperti pendidikan, aktiviti keluarga, perniagaan dan ekonomi, dan agama dikawal oleh pusat pemerintahan. Gejala sosial bagi setiap rakyat adalah dikawal sepenuhnya. Rakyat tidak dibenarkan untuk membuat keputusan sendiri dan bertanggungjawab kepada negara. Contohnya, negara China era Revolusi pertanian dan Jerman era Hitler.
  5. Sistem Demokrasi - Corak pemerintahan demokrasi ini banyak diamalkan oleh negara-negara di dunia. Secara umumnya, demokrasi bermakna pemerintahan oleh orang ramai dan untuk orang ramai. Pemerintahan adalah mengikut undang-undang yang berdaulat dan undang-undang tersebut terletak di tempat paling tinggi dibandingkan dengan individu, masyarakat dan kerajaan. Demokrasi mengutamakan kebebasan rakyat untuk bersuara maka pemerintah adalah dipilih oleh rakyat melalui proses pilihan raya dan menerima kritikan daripada pihak pembangkang tidak kira sama ada dalam pemerintahan itu terdiri daripada dua parti atau lebih (Rohana Yusof, 2006).
Kesimpulannya, institusi politik merupakan satu institusi yang diperlukan bagi setiap masyarakat. Ia berfungsi sebagai satu agen pentadbiran yang berperanan untuk melicinkan pentadbiran sesebuah negara. Oleh itu, tidak mungkin ada satu-satunya sistem dan struktur politik yang muktamad dan boleh digunakan atau sesuai bagi tiap-tiap negara. Malahan, kebanyakan negara-negara di dunia pada hari ini menggunakan struktur politik campuran bagi melicinkan pentadbiran mereka.


Rujukan :

Rohana Yusof (2006). Asas Sains Sosial : Dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.



Tuesday 19 November 2013

Sayyid Qutb Dipenjara Kerana 'Ekstrem'

Hari ini pengkaji membicarakan tentang kisah Sayyid Qutb yang dipenjarakan kerana extrem. Dalam hal ini, pengkaji tidak pula menyebelahi atau menyokong Sayyid Qutb cuma apabila kita mengetahui kisahnya, bersama-samalah kita mengambil iktibar dan pengajaran. Penilaian hati itulah yang hakiki.

Pada tahun 1945, Sayyid Qutb telah menyertai jemaah gerakan Ikhwan Muslimin. Ketika itu, perang dunia kedua baru sahaja selesai dan gerakan Ikhwan Muslimin terlibat dalam arena politik Mesir (Mohammad Kamil Majid, 2010). Tambahnya lagi, kumpulan Ikhwan Muslimin cuba membuat desakan berkali-kali bagi menuntut kemerdekaan Mesir. Desakan yang dilakukan ini menyebabkan lagi populariti kumpulan tersebut. Namun, dalam masa yang sama, hal ini turut membuka ruang ke arah penindasan ke atas Ikhwan Muslimin oleh Imperialisme Barat dan pemerintah boneka Mesir pada masa itu (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Pada 12 Februari 1949, pemimpin Ikhwan Muslimin Hassan al-Bana ditembak mati dan gerakan ini telah diharamkan. Sejak itu, bermulalah zaman penindasan sehinggalah berlakunya revolusi tentera Mesir (Mohammad Kamil Majid, 2010). Pada bulan Julai 1952, rampasan kuasa oleh tentera berlaku dan tempoh penyeksaan yang dihadapi oleh Ikhwan Muslimin terhenti. Namun, ia diikuti dengan penindasan yang lebih kejam dan zalim. Berikutan itu, gerakan Ikhwan Muslimin dipulihkan kembali dan dibenarkan bergerak dengan bebas pada pertengahan tahun 1952 (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Pada tahun 1954, Sayyid Qutb telah menentang Perjanjian Inggeris-Mesir yang ditandatangani oleh Gamal Abdul Naser dan pihak Inggeris. Akibatnya, Majalah al-Ikhwan Muslimin telah diharamkan penerbitannya dan ketika itu Sayyid Qutb merupakan Ketua Pengarang majalah tersebut. Sayyid Qutb menentang perjanjian tersebut sebagai sebahagian daripada polisi Ikhwan Muslimin. Oleh itu, sekali lagi Ikhwan Muslimin menghadapi penindasan dan penyeksaan yang lebih hebat kerana didakwa melakukan konspirasi untuk merampas kuasa. Sekali lagi Ikhwan Muslimin diisytiharkan sebagai sebuah pergerakan haram oleh Kerajaan Mesir. Bukan setakat itu sahaja, malahan semua pemimpinnya ditangkap oleh pihak Kerajaan. Lebih malang lagi, mereka semua dikenakan hukuman mati. Ribuan anggota dan petugas Ikhwan Muslimin turut disumbat ke dalam penjara. Segala hak mereka termasuk kehormatan, nyawa dan harta dicerobohi oleh pemerintah pada masa itu (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Akibatnya, Sayyid Qutb telah ditangkap dirumahnya dan dipenjarakan di Fort, Penjara Tentera dan Penjara Za'abal. Beliau telah dikenakan hukuman yang menggerunkan dan penuh kezaliman. Yusof al-Azam telah menulis kisah itu :

Sayyid Qutb dikenakan hukuman yang menggunung, dimaki, anjing-anjing belaan polis menggigit dan mengheretnya disekeliling bilik sel, air panas dan kadangkala ais dicurahkan di atas kepalanya, ditendang, ditampar dan ditumbuk, diluahkan perkataan-perkataan yang menghina dan menyakitkan hati. Namun, kesemuanya ini menambahkan keimanannya lagi dan meyakinkan kebenaran perjuangan yang didukungnya lagi.

Semua bentuk penyeksaan yang tidak bertanggungjawab itu menyebabkan kesihatan Sayyid Qutb terjejas teruk. Pada 5 Mei 1955, Sayyid Qutb dimasukkan ke hospital tentera kerana mengalami kesakitan dada, kelemahan tenaga, sengal-sengal sendi dan berbagai-bagai penyakit lagi (Mohammad Kamil Majid, 2010). Pada tahun 1964, beliau telah dibebaskan dengan bersyarat.

Namun, belum pun setahun pembebasan bersyarat itu, Sayyid Qutb ditangkap kali kedua dan dituduh cuba menggulingkan kerajaan dengan cara kekerasan (Mohammad Kamil Majid, 2010). Tambahnya lagi, kali ini bukan beliau sahaja yang ditangkap malah keluarganya juga turut ditangkap. Seramai 20 000 orang telah ditangkap termasuk 700 orang wanita.

Pada bulan Ogos 1966, Sayyid Qutb bersama-sama dua orang rakan seperjuangannya iaitu Muhammad Yusof Hawwasy dan Abd al-Fatah Isma'il telah dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Tentera yang dihakimkan oleh Jeneral Fu'ad al-Dagawi (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Sebelum itu :
  1. Peguam dalam negara dan luar negara sanggup menjadi peguam bela kepada Sayyid Qutb tetapi tidak dibenarkan.
  2. Mr. William Thorp (Perancis), Mr. A.J.M Vandal (Belanda) dan peguam dari Morocco telah mengajukan permintaan membela Sayyid Qutb tetapi tidak dibenarkan berbuat demikian.
  3. Peguam dari Sudan dan Kaherah juga cuba membela Sayyid Qutb tetapi mereka telah diusir keluar dari mahkamah oleh pihak polis. Mereka juga turut diarahkan keluar dari negara Mesir.
Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

Mohammad Kamil Majid (2012). Sayyid Qutb : Cetusan Idea Seorang Pejuang. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.




Monday 18 November 2013

Pilihan Raya Sebagai Cara Memberi Kesaksian

Tatkala pengkaji menelaah dan mencari bahan-bahan rujukan, pengkaji telah menemui satu artikel yang bertajuk di atas. Pengkaji telah menganalisis artikel tersebut dan perlu dikongsikan kepada para pembaca dan rakan-rakan blogger yang lain dengan tujuan ingin berkongsi ilmu.

Pilihan Raya sebagai cara memberi kesaksian, itulah tajuk artikel tersebut yang ditulis oleh Mohammad Kamil Majid, Norafifah Abdul Hamid dan Norhidayah Mohammad (2010). Menurut mereka, jika diperhatikan sistem pilihan raya umum atau pemberian suara dari perspektif Islam, ia merupakan kesaksian dan kelayakan yang diberikan kepada seseorang calon. Oleh itu, setiap pemilih mesti mematuhi syarat-syarat yang perlu dipenuhi seorang saksi seperti mesti adil dan perilakunya diredhai.

Tambah mereka lagi, begitu juga jika sesiapa tidak menggunakan haknya sebagai pemilih dengan baik, sehingga calon yang layak dipilih kalah dan suara majoriti jatuh kepada calon yang sebenarnya tidak layak, bererti dia telah menyalahi perintah Allah s.w.t untuk memberikan kesaksian ketika dia diperlukan untuk memberikan kesaksiannya. Allah s.w.t berfirman dalam al-Quran yang bermaksud :

Apabila mereka telah mendekati akhir indahnya, maka rujuklah (kembali kepada) mereka dengan baik atau lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu kerana Allah. Demikianlah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat diberi pengajaran dengan hukum-hukum tersebut. Barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar [Surah al-Talaq ayat 2].

Syarat adil dan sifat yang lain boleh disesuaikan dengan keadaan. Sesiapa yang memberikan kesaksian kepada calon yang tidak layak untuk dipilih, bererti dia telah melakukan dosa besar kerana dengan berbuat demikian, hukumnya sama dengan memberikan kesaksian palsu (Mohammad Kamil Majid, Norafifah Abdul Hamid & Norhidayah Mohammad, 2010). Bahkan Allah s.w.t menyebutkan perbuatan ini selepas perbuatan syirik kepada-Nya. Dalam hal ini, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud :

Demikianlah (perintah Allah). Dan sesiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah, maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhannya. Dan telah dihalalkan bagi kamu semua binatang ternak, terkecuali yang diterangkan kepadamu keharamannya, maka jauhilah olehmu berhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkataan-perkataan dusta [Surah al-Hajj ayat 30].

Sesiapa yang memberikan kesaksian atau suara kepada calon dengan alasan bahawa calon itu merupakan keluarganya atau orang yang berasal dari satu daerah yang sama dengannya atau untuk mendapatkan keuntungan peribadi, bererti dia menyalahi perintah Allah s.w.t (Mohammad Kamil Majid, Norafifah Abdul Hamid & Norhidayah Mohammad, 2010). Allah s.w.t berfirman dalam al-Quran yang bermaksud :

... dan janganlah kamu (para saksi) menyembunyikan persaksian. Dan barang siapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya ; dan Allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan [Surah al-Baqarah ayat 283].

Dengan menambahkan petunjuk tentang pilihan raya umum ini, ia akan menjadi salah satu cara dalam pemerintahan Islam, sekalipun pada dasarnya sistem tersebut diambil dari luar (Mohammad Kamil Majid, Norafifah Abdul Hamid & Norhidayah Mohammad, 2010). 

Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera. Wallah hu alam bisawab.


Rujukan :

Mohammad Kamil Majid, Norafifah Abdul Hamid & Norhidayah Mohammad (2010). Sayyid Qutb : Cetusan Seorang Pejuang. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.



Keadaan Roh Di Alam Barzakh

Hari ini, pengkaji meneruskan semula pengkajian dalam bentuk keislaman. Kali ini pengkaji memaparkan kisah tentang keadaan roh di alam barzakh. Menurut Imam al-Qayyim al-Jauziyah dalam bukunya ar-Ruh, roh-roh terbahagi kepada dua golongan :
  1. Golongan roh yang diazab
  2. Golongan roh yang diberi nikmat
Roh-roh yang diazab tidak berpeluang untuk menziarahi dan bertemu sesama mereka kerana mereka disibukkan dengan azab yang dikenakan kepada mereka (azab tersebut mengikat dan membelenggu mereka daripada saling bertemu dan menziarahi antara satu sama lain). Adapun roh orang-orang yang diberi nikmat (iaitu roh-roh orang beriman yang taat) mereka dapat saling bertemu dan menziarahi antara satu sama lain. Malahan, mereka saling mengingati peristiwa yang dilalui di dunianya yang dulu (Ahmad Adnan Fadzil, 2012).  

Setiap roh akan bersama dengan teman yang sedarjat dengan amalannya dan roh nabi kita Muhammad s.a.w akan bersama teman Yang Maha Tinggi. Allah s.w.t telah berfirman dalam al-Quran :

Maksudnya : Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, maka mereka akan (ditempatkan di Syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah s.w.t kepada mereka, iaitu nabi-nabi, orang-orang siddiqin, orang-orang yang syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat). [Surah an-Nisa' ayat 4:69].

Menurut Ibnu Qayyim, manusia akan bersama dengan sesiapa yang ia kasih atau cintai di alam barzakh mahupun di alam akhirat. Allah akan mempertemukan roh-roh antara satu sama lain di alam barzakh dan pada hari kiamat sebagaimana yang telah diterangkan dalam hadis.

Kesimpulannya, selepas roh berpisah dengan jasad, roh akan bersama dengan roh-roh yang sama sepertinya, yang menjadi saudaranya, dan yang beramal sepertinya. Ia bersama mereka di sana (di alam barzakh dan alam akhirat).


Rujukan :

Ahmad Adnan Fadzil (2012). Rahsia Kematian, Alam Barzakh dan Roh. Kuala Lumpur : Telaga Biru Sdn. Bhd.




Pandangan Ulama Terhadap Pemikiran Sayyid Qutb : Pro dan Kontra

Hari ini, pengkaji cuba membicarakan kisah Sayyid Qutb yang dilahirkan di Mosya, Mesir. Ada pro dan kontra mengenai perjuangan atau pemikiran yang dicetuskan oleh Sayyid Qutb. Menurut Hasan al-Hudaibi sebagai Mursyidul Am (Ikhwan Muslimin) : Beliau tidak menolak pemikiran Sayyid Qutb dan beliau memahami maksud sebenar kenyataan Sayyid Qutb dan al-Mawdudi walaupun pada awalnya beliau telah mengkritik dan melakukan kesilapan apabila beliau bukan sekadar menolak pembawaan golongan al-Takfir, tetapi juga menolak istilah al-hakimiyah.

Kesilapan yang dilakukan oleh al-Hudaibi akibat keterlanjurannya mengkritik istilah al-Hakimiyah secara umumnya telah dipergunakan dan diperbesar-besarkan oleh pihak yang tidak sealiran dengan Ikhwan Muslimin dan Sayyid Qutb. Mereka mendakwa konsep al-Hakimiyah yang diutarakan oleh Sayyid Qutb adalah berlatarbelakangkan kepentingan politik peribadi Sayyid Qutb dan tidak ada kena mengena dengan Ikhwan Muslimin (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Menurut Ibnu Khatir pula : Beliau berpandangan bahawa Allah s.w.t sangat murka kepada sesiapa yang keluar daripada hukum-Nya yang jelas dan menyeluruh iaitu meliputi aspek kebaikan dan mencegah segala kejahatan, dengan mengikuti hukum yang lain daripada syariat Allah s.w.t. sebagaimana Orang Jahiliah menghukum dengan hukuman yang berdasarkan kesesatan dan kejahilan.

Hal ini juga dapat dilihat dalam kalangan Orang Tartar (Monggol) yang menguasai pemerintahan negara. Mereka menjalankan hukuman berdasarkan undang-undang yang diambil daripada undang-undang ciptaan Genghis Khan, pengasas Kerajaan mereka yang dinamakan Yasak. Undang-undang ini merupakan satu himpunan yang dicampuradukkan daripada syariat Islam serta lain-lainya. Sebahagian besar daripadanya merupakan adat tradisi kaumnya yang berdasarkan hawa nafsu semata-mata. Oleh itu, Undang-undang Yasak itu menjadi satu syariat yang mesti dipatuhi oleh masyarakat pada masa itu. Sesiapa yang memerintah negara dengan menggunakan undang-undang sedemikian adalah kafir dan wajib diperangi untuk memastikan syariat Allah s.w.t dijadikan pegangan hidup oleh seluruh lapisan masyarakat (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Berbeza pula pandangan Hassan Ali al-Nadwi : Al-Nadwi mengkritik penekanan al-Mawdudi dan Sayyid Qutb dari aspek al-Hakimiyah dalam al-Tauhid. Menurutnya, penekanan itu hanya meletakkan hubungan antara Allah s.w.t dan manusia dari sudut al-Hakim dan mahkum sahaja yang baginya merupakan juzuk yang kecil daripada sifat-sifat Allah s.w.t.

Menurut al-Nadwi lagi, hubungan al-khaliq dan makhluk, dan juga antara Abd dan ma'bud lebih menyeluruh, lebih luas dan lebih mendalam daripada hanya membatasi perhubungan dari sudut al-Hakim dan mahkum, al-Amir dan ma'mur. Malah beliau melahirkan kebimbangan terhadap penekanan yang lebih kepada al-hakimiyah kerana beliau menganggap ia merupakan asas kepada hak-hak al-Uluhiyyah dan boleh membawa kepada penyelewengan dari sudut akidah. Beliau menegaskan di sini bahawa Sayyid Qutb tidak memahami kandungan kalimah syahadah melainkan makna mengembalikan al-hakimiyah kepada Allah s.w.t dalam seluruh persoalan dan mengesakannya dari sudut ini (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Bagi pandangan Yusuf Al-Qaradhawi : Beliau melihat bahawa Sayyid Qutb juga berusaha untuk memperbetulkan kefahaman akidah masyarakat yang telah menyeleweng dan menyimpang daripada jalan yang lurus kerana bagi Sayyid Qutb kita tidak mungkin dapat memperbetulkan amalan seseorang apabila kefahaman akidahnya menyeleweng dan menyimpang, bak kata pepatah bagaimana mungkin sebuah bangunan akan lurus, apabila kayunya bengkok. Tambahnya lagi, kemungkaran yang paling besar bagi Sayyid Qutb adalah menolak perundangan dan sistem hidup Islam. Justeru, penolakan perundangan Islam ini mesti diperangi terlebih dahulu sebelum menghapuskan kemungkaran yang kecil tadi (Mohammad Kamil Majid, 2010).

Bagi pandangan pengkaji pula, pengkaji tidak dapat menentukannya dengan penilaian dan mata kasar pengkaji sendiri. Seperti Hang Tuah dan Hang Jebat, ada pro dan ada kontranya. Sesungguhnya Allah s.w.t maha mengetahui lagi maha bijaksana. Berikut adalah kata-kata hikmat Sayyid Qutb :

Aku berasa hairan dengan mereka yang mahukan manusia yang ditindas dan dizalimi berlutut memohon keampunan kepada penzalim dan penindas itu. Demi Allah, kalaupun perkataan-perkataan itu akan dapat menyelamatkan aku daripada tali gantung sekalipun, sekali-kali aku tidak akan mengucapkannya. Aku lebih rela kembali menemui Allah s.w.t dalam keadaan redha. Andainya pemenjaraanku ini adil dan dilakukan secara hak, aku bergembira dengannya dan ini adalah takdir Allah s.w.t tetapi andainya aku dipenjara secara batil aku tidak sekali-kali akan melutut memohon keampunan atau keringanan.

Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

Mohammad Kamil Majid (2010). Sayyid Qutb : Cetusan Idea Seorang Pejuang. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.





Sunday 17 November 2013

Abu Sayyaf : Di asaskan Oleh Abdurrajak Janjalani

Hari ini, pengkaji menoleh sejenak ke Filipina. Selain MILF dan MNLF, satu lagi pertubuhan puak pemisah di Selatan Filipina ialah Abu Sayyaf. Abu Sayyaf telah diasaskan oleh Abdurrajak Janjalani dan mengikuti fahaman Wahabi dari etnik Pashtun seorang bekas pengikut fahaman yang berasal dari Arab Saudi (Dzulasree Hajad, 2013). Tambahnya lagi, Arab Saudi bermazhab Hambali mengikut acuan Ibnu Taimiyah yang diperkenalkan oleh Muhammad Bin Abdul Wahhab kepada pemerintahan Bani Sa'ud. Abdurrajak Janjalani dilahirkan di Pulau Basilan pada tahun 1959 yang merupakan [Bajak Laut / Balangingi] dan meninggal dunia pada tahun 1998.

Menurut Zachary Abuza (2005), The origins of the Abu Sayyaf  (literally “bearer of the sword”), formally known as Al-Harakatul al-Islamiya, can be traced to Afghanistan. In the early 1980s, between 300 and 500 Moro fundamentalists arrived in Peshawar, Pakistan, to serve with the Mujiheddin fighting the Soviet Afghanistan invasion and occupation. One of them, Ustaz Abdurajak Janjalani, emerged as a leader.

Tambahnya lagi , Janjalani was the son of a Basilan ulama and became a fiery Islamic orator himself. He attended an Islamic university in Saudi Arabia, graduating in 1981 before studying Islamic jurisprudence at Ummu I-Qura in Mecca for 3 years. He returned to Basilan and Zamboanga to preach in 1984. In 1987 he traveled to Libya and then continued on to join the Mujiheddin and fought the Soviets for several years in Afghanistan. In Peshawar, Janjalani befriended a wealthy Saudi supporter of the Mujiheddin, Osama bin Laden. Janjalani, and later his younger brother, Khaddafy Janjalani, received training in the late 1980s and early 1990s at a training camp near Khost, Afghanistan, that was run by a professor of Islam, Abdur Rab Rasul Sayyaf, whose belief in the strict Wahhabi interpretation of Islam found him favor with many wealthy Saudis, including Osama bin Laden. Abdur Rab Rasul Sayaf was also the mentor of an Indonesian jihadi, Riduan Isamudin, better known as Hambali. 

Menurut Mohd Aidid Mohammad (2001) pula, Osama bin Laden dikatakan telah lama mengadakan hubungan dengan kumpulan pemisah Moro termasuk kumpulan gerila Abu Sayyaf di selatan Filipina. Pembabitan Osama bin Laden dalam gerakan militan di Filipina, menurut satu sumber, ia dapat dikesan sejak peristiwa penangkapan Abdul Hakim Murad di Manila pada tahun 1995. Tambah beliau lagi, antara rangkaian Al-Qaeda yang dikenal pasti selain Abu Sayyaf dan Moro adalah Kumpulan Islam Bersenjata (GIA) Algeria, Pergerakan Penentangan Islam (HAMAS) di Palestine, Kach di Israel, Pertubuhan Mujahidin Khlaq Iran, Pembebasan Harimau Tamil Eelam (LTTE) Sri Lanka, Kumpulan Pemisah Basque Sepanyol dan Al-Jihad di Mesir.

Oleh itu, tindakan-tindakan Abu Sayyaf yang melampau adalah amat tidak wajar sekali. Bagi pengkaji pula, pengkaji amat tidak setuju dengan pertubuhan tersebut apatah lagi tindakan-tindakan yang mereka cetuskan hingga ke hari ini. Ada baiknya mencari jalan penyelesaian bukannya dengan cara kekerasan atau melalui peperangan. Sesungguhnya, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Wallah hu alam.

Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

Dzulasree Hajad (2013). Tausug dan Kesultanan Sulu [Edisi kedua]. Kuala Lumpur : Advanco Sdn. Bhd.

Zachary Abuza (2005). Terrorism : The Return Of Abu Sayyaf. ____________________ .

Mohd Aidid Mohammad (2001). Osama Bin Laden : Hidup atau Mati ?. Kuala Lumpur : Creative Enterprise Sdn. Bhd.