Thursday 16 May 2013

Orang Asli Kaum Yang Terawal di Tanah Melayu dan Borneo

Pada hari ini pengkaji menceritakan tentang Orang Asli di mana kaum ini adalah kaum yang terawal di Tanah Melayu dan Borneo. Menurut Gerd R. Zimmermann seorang ahli geografi berbangsa Jerman dalam perbahasannya di Seminar Antarabangsa Bahasa dan Budaya Melayu, anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka dan Universiti Frankfurt, Jerman yang diadakan pada 30-31 Oktober 2002, mengatakan bahawa adanya Orang Asli dan suku kaum Bumiputera di kawasan pedalaman bukanlah disebabkan mereka ditolak dan dihalau Orang Melayu. Mereka sebenarnya adalah suku kaum yang terawal di Semenanjung dan Pulau Borneo. Maknanya, mereka tiba ke kawasan Semenanjung dan Pulau Borneo lebih dahulu daripada Orang Melayu dan bergerak terus mencari kawasan yang memberi mereka kemudahan hidup yang paling baik. Tegasnya mereka mencari kawasan yang subur dengan tumbuh-tumbuhan dan penuh dengan flora dan fauna yang boleh dijadikan makanan. Menurutnya lagi, tanah yang paling subur ialah di kawasan pedalaman dan di kawasan bukit.

Teori ini boleh kita jelaskan lagi dengan bidalan dalam Bahasa Inggeris "First Come First Serve". Jadi, siapa yang yang datang lebih dulu, dialah yang dapat. Maka, Orang Melayu di tanah dataran yang kurang subur itu terpaksa bekerja keras sehingga dapat menghasilkan tradisi pertanian padi basah yang baik (Asmah Hj. Omar, 2005). Dalam kajian Asmah Hj. Omar (2005), beliau sempat mewawancara seorang wanita Temuan di kawasan mastautinnya. Antara pertanyaan beliau ialah Mengapa Orang Temuan di situ tidak mahu berpindah ke kawasan perumahan yang dekat dengan bandar, yang disediakan oleh kerajaan ? Jawabnya, " Buat apa pindah, di hutan ini ada semua, beras dari huma, daging dari hutan, ikan dari sungai dan buah-buahan banyak sekali. Bila perlu makanan, masuk hutan, masuk sungai, ". Mendiang Henry Gana, seorang penyelidik budaya Iban dan beliau sendiri adalah Orang Iban telah memperlihatkan jalan fikiran yang sama dengan wanita Temuan tadi. Setiap kali beliau memperkenalkan budaya Iban, katanya ; 

" We don't need a supermarket, the river is our refrigerator, we can get instant fresh meat from the jungle,".
Pelik tapi benar!.


Rujukan :

Asmah Hj. Omar (2005). Ruang, Persekitaran dan Bidang Peradaban: Suatu Penggambaran Berasaskan Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.




No comments:

Post a Comment