Friday 6 September 2013

Disebalik Rahsia Simbol Bendera Tengkorak Atau Lanun

Hari ini, pengkaji menelusuri pula makna simbol dalam bendera yang berlatar belakangkan gambar tengkorak atau lebih dikenali sebagai lanun. Lihat bendera di bawah ini :


Tahukah anda bahawa simbol tengkorak tersebut merupakan salah satu rahsia simbol Yahudi. Menurut Ibnu Yaacob (2010), simbol ini lebih terkenal dikalangan masyarakat kita sebagai simbol lanun. Simbol tersebut sering dikaitkan dengan lanun maka jika kita diarahkan untuk melukis Kapal Lanun sekalipun, kita pasti meletakkan bendera bersimbol tengkorak dan tulang ini. Tujuan meletakkan simbol ini pada bendera ialah kerana ingin memberitahu ianya Kapal Lanun.

Namun demikian, menurut beliau lagi simbol tersebut merupakan satu agenda Yahudi yang membawa maksud skull and bones. Selain daripada itu, ia juga dikenali sebagai The Brotherhood of Death. Skull and bones adalah suatu pertubuhan rahsia golongan siswazah berbangsa Yahudi dari University of Yale, Connecticut, Amerika Syarikat. Ia ditubuhkan pada tahun 1832. Kebanyakan pemerhati dari barat amat mempercayai kumpulan skull and bones ini mengamalkan upacara penyembahan syaitan sebagai suatu amalan tetap kumpulan rahsia ini. Tujuan pengamalan itu juga ditafsirkan sebagai salah satu usaha untuk mengikat tali kesetiaan antara ahli-ahli kumpulan (Ibnu Yaacob, 2010)

Simbol tengkorak dan tulang ini kebiasaannya dilihat pada bendera-bendera Kapal Lanun yang banyak dipamerkan dalam filem mahupun dalam buku ilmiah sejarah. Bendera lanun ini sebenarnya mempunyai istilah sendiri iaitu Jolie Rogue yang diambil dari perkataan Knight Templer. Simbol ini digunakan oleh golongan Knight Templer dalam upacara pengkebumian mereka. Disamping itu, ia turut digunakan dalam upacara-upacara penyembahan bagi pengamal ajaran Kabbalah. Kabbalah bermaksud suatu amalan mistik atau kerohanian yang diamalkan oleh masyarakat Yahudi bagi penganut Agama Judais (Ibnu Yaacob, 2010).

Oleh yang demikian, maka benarlah penjajah Sepanyol telah melabel tentera Mindanao sebagai (moor) iaitu lanun walaupun pada hakikatnya Mindanao bukanlah lanun atau (moor) sepertimana yang digembar-gemburkan oleh penjajah Sepanyol. Seperti juga Orang Bugis, Bajau Laut, Samal, Jawa, Iban, Dayak dan segelintir Orang Melayu mereka bukanlah lanun tetapi mereka adalah pejuang yang mempertahankan tanah air daripada dijajah.

Kadang-kadang Orang Islam berkata, tipu daya musuh sangat hebat tetapi apa yang patut kita ingat ialah tipu daya itu bukannya muncul pada hari ini atau kelmarin, ia telah pun muncul sejak 14 kurun yang lampau yakni sejak Agama Islam diturunkan - Sayyid Muhammad Qutb

Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

Ibnu Yaacob (2010). Rahsia Simbol Yahudi. Pulau Pinang : ES Publisher Sdn. Bhd.



No comments:

Post a Comment