Sunday 23 March 2014

Agama III : Ulasan Dr. Harun Din Tentang MH370 Dan Bomoh



Hari ini, pengkaji memetik ulasan Dr. Harun Din tentang kejadian misteri MH370 dan bomoh dari BERITA SEMASA dan dari Blog-blog yang berunsurkan Islam. Berikut adalah sebahagian kenyataan beliau :
  1. Semua orang Islam (masyarakat yang beragama Islam) perlu kembali kepada cara hidup Islam dan sistem Islam.
  2. Allah s.w.t  sebenarnya telah menguji kita sejauhmana keimanan kita.
  3. Air di empangan semakin berkurang. 3/4 negeri di Malaysia berjerebu dan yang terbaru ialah misteri kehilangan kapal boeing MH370. Berpuluh-puluh kapal dan aircrafts telah mencari MH370 namun tiada jawapan. Allah s.w.t sebenarnya menyedarkan kita bahawa ilmu yang kita ada sedikit berbanding dengan ilmu Allah s.w.t. Kalaupun diambil seluruh lautan dan seluruh pokok (tumbuh-tumbuhan) hingga habis untuk dijadikan tinta, masih lagi kita tidak mampu untuk menulis kalimah Allah s.w.t. Apatah lagi ilmu-Nya.
  4. Beliau juga telah membacakan ayat suci al-quran. Beliau telah mengulas isinya antaranya ialah jangan makan dan minum benda-benda yang haram. Jika kita langgar, maka Allah s.w.t akan turunkan bala.
  5. Peristiwa MH370 telah menjadikan Malaysia tumpuan seluruh dunia. Allah s.w.t malukan kita dengan peristiwa tikar terbang sehingga Arab Saudi mengatakan bahawa, kita membiarkan syirik berleluasa. Memang itu yang berlaku sebenarnya. Jadi, Allah s.w.t murka negara kita Malaysia dengan peristiwa seperti ini.
  6. Menurut pengalaman beliau lagi, hanya Arab Saudi airline dan Brunei sahaja mengamalkan pembacaan doa sebelum Kapal Terbang berlepas.
  7. Mengapa kita tidak berserah kepada Allah s.w.t ketika memulakan sesuatu perjalanan ? Di Malaysia, banyak orang Islam percaya perkara-perkara khurafat dan kesyirikan seperti bomoh hinggakan orang buat tikar terbang di KLIA pun tiada orang Islam menghalang.

Rujukan :

Blog BERITA SEMASA.


No comments:

Post a Comment