Wednesday 3 December 2014

Ekonomi III : Punca Berlakunya Inflasi

Inflasi berlaku apabila jumlah permintaan melebihi penawaran barang mengikut harga semasa. Lebihan dalam permintaan ini memberikan tekanan kepada ekonomi. Inflasi akan muncul kalau permintaan bertambah tetapi barang-barang dan perkhidmatan tidak bertambah selaras dengan pertambahan permintaan itu. Hal ini membawa kepada peningkatan harga, disebabkan reaksi daripada orang ramai dalam meningkatkan pembelanjaan mereka kerana mereka bimbang akan berlaku kenaikan harga barang dan barang-barang akan habis di pasaran. Oleh itu, inflasi ini dikenali sebagai Inflasi tarikan permintaan (demand-pull inflation). Inflasi ini terjadi disebabkan oleh faktor-faktor di sebelah permintaan yang mana jumlah wang yang ingin dibelanjakan bertambah dengan cepat melebihi pertambahan barang dan perkhidmatan yang di tawarkan di pasaran. Dalam hal ini dikatakan bahawa, pertambahan permintaan agregat menarik harga supaya meningkat tinggi. Hal ini disebabkan oleh, lebihan wang yang dipegang oleh pengguna yang menyebabkan mereka meningkatkan perbelanjaan barangan dan perkhidmatan. Namun agak sukar untuk menambah barang dan perkhidmatan dalam masa yang cepat, maka wujud lebihan permintaan yang memaksa peningkatan harga. 

Kedua, Inflasi juga akan berlaku apabila daripada lebihan bekalan wang di pasaran. Hal ini mengakibatkan kenaikan harga barang. Bekalan wang berlebihan ini berlaku melalui dua cara iaitu berlebihan dalam melaksanakan perbelanjaan kerajaan. Keadaan inflasi yang amat kritikal berlaku disebabkan oleh pertambahan dalam bekalan wang. Hal ini demikian kerana, wang diperlukan untuk membiayai perbelanjaan kerajaan yang melebihi kutipan cukai. Kerajaan perlu memungut cukai selaras dengan keperluan perbelanjaannya jika hendak mengatasi masalah inflasi. Kutipan yang dilakukan kepada rakyat berkemungkinan ada atau tidak bergantung kepada kestabilan ekonomi. Oleh itu, kerajaan terpaksa melakukan pinjaman wang daripada bank untuk membiayai perbelanjaannya. Peminjaman ini bererti, kerajaan menambah wang baru dalam bentuk kredit. Manakala perbelanjaan daripada pinjaman wang ini merupakan pertambahan perbelanjaan dalam ekonomi. Oleh itu, output barang dan perkhidmatan perlu ditingkatkan supaya harga barang menjadi stabil di pasaran. Namun, jika pengeluaran tidak ditambah, iniakan menaikkan harga barang. Kesannya, kerajaan terpaksa membuat pinjaman semula bagi membiayai perbelanjaan kerajaan. Hal ini sekaligus, menimbulkan desakan inflasi dan harga barangan serta perkhidmatan akan terus meningkat. 

Di samping itu, dalam masa melambung menjadi terlebih penanaman modal (over investment). Para pengusaha berlumba-lumba memulakan perusahaan-perusahaan baru. Oleh itu, permintaan terhadap bahan-bahan mentah juga bertambah. Harga barang-barang yang dibuat dari bahan-bahan mentah tersebut ikut naik. Akhirnya penanaman modal yang lebih ini mengakibatkan terlebih pengeluaran barang-barang dan berikutnya ini menyebabkan pula turunnya harga barang-barang tersebut.

Menurut Al-Maqrizi pula, beliau membahagikan inflasi kepada dua, inflasi yang disebabkan berkurangnya persediaan barang atau natural inflation dan inflasi akibat kesalahan manusia. Inflasi jenis pertama iniah yang terjadi pada zaman Rasulullah s.a.w dan Khulafa‟ Al-Rasyidin, iaitu disebabkan kerana faktor kekeringan atau peperangan. Sedangkan inflasi jenis kedua, menurut al-maqrizi disebabkan oleh tiga hal iaitu pertama, gejala rasuah dan sistem pentadbiran yang buruk. Kedua, cukai berlebihan yang memberatkan petani dan ketiga, jumlah wang yang berlebihan.


Rujukan :

Kajian Nurazidah Mashan, Salmy Edawati Yaacob, Sanep Ahmad & Zamzuri Zakaria. Faktor-faktor Inflasi dan Kesannya Terhadap Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).




No comments:

Post a Comment