Thursday 30 January 2014

Pendidikan : Hukum Macam Lembu

Harian Metro, 26/01/2014 : Seorang guru Bahasa Inggeris sebuah sekolah kebangsaan Cina, di sini, bertindak melampaui batas apabila memperlakukan 2 muridnya seperti lembu dengan menggantungkan lonceng di leher dan memberi rumput sebagai makanan. 

Hukuman tidak masuk akal itu dikenakan terhadap murid tahun 4 itu hanya kerana mereka gagal menyiapkan kerja sekolah diberi. Terkejut selepas mengetahui kejadian itu, ibu seorang daripada mereka membuat laporan di Balai Polis Sungkai, kelmarin. Yarnis Kasuma Dewi Zainal Aripin, 32 berkata, anaknya kini trauma dengan kejadian itu berikutan dikutuk dengan panggilan 'lembu' oleh murid lain, terutama rakan sekelas serta turut takut untuk ke sekolah.

"Ketika buat laporan polis, guru Bahasa Inggeris itu bersama guru besar turut hadir dan mereka mengaku mengenakan hukuman tidak masuk akal itu dan meminta maaf. Bagaimanapun, lebih memeranjatkan kami, guru besar terbabit mengakui, hukuman menggantung loceng di leher beberapa kali dikenakan terhadap beberapa murid lain sebagai denda tidak membuat kerja sekolah, " katanya dalam sidang media di Surau Awamiah, Taman Permai, di sini semalam. Yarnis berkata, guru besar itu mendakwa hukuman menggantung loceng dileher tidak mendapat bantahan ibu bapa lain. "Saya kesal dengan tindakan pihak sekolah terutama guru Bahasa Inggeris yang baru tahun lalu dipindahkan ke sekolah itu. Saya bukan hantar dia ke sekolah tentera hingga perlu didenda sedemikian rupa. "Harap Pejabat Pendidikan Daerah PPD mengenakan hukuman setimpal terhadap guru berkenaan, termasuk memindahkannya kerana anak kami takut ke sekolah lagi untuk berdepan dengannya," katanya. 

Ibu seorang lagi murid yang turut dikenakan hukuman sama, Siti Aisyah Hashim, 32 kecewa kerana tidak menyangka guru berkenaan sanggup melakukan perbuatan seumpama itu. Katanya, memang guru terbabit dan guru besar menemui mereka di balai polis selepas laporan dibuat serta meminta maaf, namun ia seperti tidak ikhlas. Sejurus selepas berbincang di balai polis dan memohon maaf, mereka terus berlalu pergi tanpa menemui atau berkata apa-apa kepada kami. Malah, kami pula diberi cadangan oleh PPD untuk memindahkan anak ke sekolah lain. Kami terpaksa menghantar anak ke sekolah sama kerana berdekatan rumah. Anak kami mengikuti pelajaran aliran Cina sejak tadika lagi, lebih baik pindahkan guru itu, bukan anak kami, katanya.

Anak Siti Aisyah yang hadir sama dalam sidang media berkenaan, turut menceritakan apa berlaku dan melakonkan semula bagaimana dia dan rakan sekelasnya di denda dengan hukuman memakai loceng serta diberi rumput.


Rujukan :

Harian Metro. 2014. Hukum Macam Lembu. Halaman 2.


No comments:

Post a Comment