Friday 31 January 2014

Sukan : Kes Rasuah Serius

Berita Harian, 8/1/2014 : Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak (FAM), Datuk Taufek Abd Razak sebak dan menitiskan air mata pada sidang media, petang semalam, selepas menangguhkan keputusan perbicaraan 7 pemain Kuala Lumpur yang didakwa terbabit rasuah dan mengatur perlawanan musim lalu. Penangguhan itu dibuat kerana jawatankuasa berkenaan perlu mengambil keterangan 6 lagi pemain dan 4 pegawai pasukan berkenaan untuk membantu siasatan.

Perlakuan spontannya itu menggambarkan betapa seriusnya skandal rasuah membabitkan skuad Kuala Lumpur. "Saya berasa simpati kerana ada dalam kalangan pemain yang didakwa terbabit rasuah dan mengatur perlawanan hendak bertunang. Mereka juga menangis ketika memberi keterangan. Inilah cabaran besar yang perlu saya dan jawatankuasa saya hadapi dalam menangani kes ini. Sebab itu saya tak dapat nak buat keputusan hari ini (semalam)."

Kita akan bantu apa yang boleh kerana kita memerlukan kerjasama semua pihak. Itu saja yang boleh saya katakan buat masa ini, katanya pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya, petang semalam. 2 dariapada 7 pemain Kuala Lumpur yang memberi keterangan semalam ialah S. Sivaraj dan Amirul Asyraf Mohd Noor. 2 lagi pemain, Azizon Kadir dan Benidict Martin berbuat demikian pada 27 disember lalu manakala J Mughilan Kartik, Syazwan Rani serta Azwan Jatin, Jumaat lalu.

*** Apa pun, selagi ada Bookie barah Rasuah dalam bidang sukan ini tak dapat di atasi. Bagi pengkaji, Bookie juga perlu ditangkap dan diberi hukuman. Dalam hal ini, pemain Bola Sepak yang menerima rasuah ditangkap dan disoal siasat. Pemberi rasuah atau (Bookie) pula bagaimana ? ***


Rujukan :

Berita Harian. 2014. Kes Rasuah Serius. Halaman 40.




No comments:

Post a Comment