Thursday 30 January 2014

Politik Di Thailand : Pegawai SPR Sedia Letak Jawatan

Harian Metro, 28/12/2013. Bangkok : Beberapa pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Thailand mempertimbangkan untuk meletak jawatan berikutan pertempuran yang meragut nyawa seorang pegawai polis dan mencederakan ramai lagi kelmarin.

Anggota SPR yang baru dilantik buat kali pertama kelmarin menegaskan secara terbuka pilihan raya yang dijadualkan pada 2 Februari ini tidak dapat diteruskan berikutan keadaan semasa.

"Tidak sukar meramalkan pilihan raya tidak akan berjalan lancar, adil dan telus berikutan keadaan semasa," kata Pengerusi SPR Thai, Supachai Somcharoen pada sidang akhbar sejurus selepas cabutan nombor undian bagi calon parti. SPR Thai menggesa kerajaan menangguhkan pilihan raya yang dijadualkan berlangsung pada 2 Februari ini berikutan pertempuran antara polis dan penunjuk perasaan anti kerajaan di luar Stadium Thai-Jepun di Din Daeng, lokasi pendaftaran pencalonan diadakan.

Penunjuk perasaan daripada pertubuhan Rangkaian Penuntut dan Rakyat bagi Pembaharuan Thailand cuba merempuh pintu pagar untuk mengganggu proses itu. AGENSI.


Rujukan :

Harian Metro. 2013. Pegawai SPR Thailand Sedia Letak Jawatan. Halaman 7.



No comments:

Post a Comment