Wednesday 6 November 2013

Sejarah Bumi Anbiya V : Mesir


Kota Fayoum terletak lebih kurang 90 km dari bandar Kaherah. Kota Fayoum merupakan daerah tertua di Mesir (A. Azizan, 2013). Nabi Yusof a.s. merupakan orang yang membangunkan Kota Fayoum, Mesir. Beliau membangunkan kota tersebut berdasarkan wahyu dari Allah s.w.t untuk menyelamatkan Mesir yang dilanda musim kemarau selama 7 tahun. 

Kota Fayoum adalah antara 2 buah kota yang dibangunkan berdasarkan wahyu dari Allah s.w.t selain Mekah melalui Nabi Ibrahim a.s. Kota Fayoum ini juga telah menjadi saksi kesombongan dan ketamakan Qarun yang ditelan bumi (A. Azizan, 2013). Selain itu, kincir air yang dicipta oleh Nabi Yusof berada di kota ini. Idea untuk membuat kincir ini ketika Nabi Yusof diperintah oleh Allah s.w.t untuk menangani masalah musim kemarau selama 7 tahun. Jumlah kesemua kincir air yang terdapat di kota tersebut sebanyak 200 buah.

Kincir tersebut dikatakan telah wujud semenjak zaman Nabi Yusof dan ribuan tahun yang lalu. Kincir tersebut masih utuh dan berfungsi sehingga ke hari ini. Ia berfungsi untuk mengalirkan air sungai ke kawasan-kawasan pertanian di sekitarnya sebelum dibangunkan bandar Fayoum. Apa yang menarik tentang kincir air tersebut ialah ia berfungsi menggunakan kuasa air sungai yang mengalir di bawahnya (A. Azizan, 2013).

Nabi Yusof a.s. berjaya mengalirkan air dari Sungai Nil yang jaraknya 100 km ke kawasan ini. Ada beberapa saluran air yang dialirkan ke daerah pertanian seluas 340 000 hektar di Kota Fayoum. Perintah untuk merancakkan pertanian sebelum tiba musim kemarau yang berpanjangan hasil dari tafsiran mimpi raja yang mengangkat Nabi Yusof sebagai menteri pertanian dan kewangan yang berpengaruh di Mesir jika dipadankan jawatannya pada zaman sekarang (A. Azizan, 2013).

Dengan kebijaksanaan yang Allah s.w.t berikan kepada Nabi Yusof, kemarau selama 7 tahun itu berjaya dilalui sedangkan negara-negara sekeliling mereka berada dalam keadaan krisis yang teruk. Kemarau tersebut telah mempertemukan semula Nabi Yusof dengan ayahnya dan adik-beradiknya yang terpisah sejak dari kecil (A. Azizan, 2013). Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

A. Azizan (2013). Sejarah Bumi Anbiya. Ladybug Publishing and Distribution.



No comments:

Post a Comment