Wednesday 18 June 2014

[La Roja] Sepanyol "Balik Kampung" Selepas Australia


19 Jun 2014 - Sejarah telah berulang semula, itulah sejarah.  Pada tahun 2002, pasukan Perancis [Juara Bertahan] merupakan pasukan terawal tersingkir dari kejohanan. Kali ini 2014, Sepanyol [Juara Bertahan] menyusul pula pasukan yang tersingkir awal [balik kampung] selepas Australia yang tewas kepada Belanda 2-3. Pada awal pagi tadi, Chile telah menewaskan Juara Bertahan Sepanyol dengan jaringan 2 gol 0. 

Dengan kemenangan itu, Chile nampaknya berkira-kira hendak melakukan upset kepada Belanda nanti walaupun kedua-dua pasukan ini telah layak ke pusingan Kalah Mati. Jika Chile berjaya menewaskan Belanda, kemungkinan Belanda akan bertemu dengan Brazil. Ataupun, jika Brazil menjadi naib juara kumpulan A, Brazil akan menentang Belanda jika Belanda menang dengan Chile. 

Mengimbas semula perlawanan pagi tadi, pada minit ke-20, Eduardo Vargas telah meletakkan Chile di hadapan. Kemudian, di akhir-akhir pada babak pertama, Chile memperolehi  sepakan percuma. Hasilnya, Chile berjaya menyumbat gol kedua selepas sepakan percuma itu ditepis oleh Cassilas dan disambar oleh pemain Chile iaitu Aranguiz yang akhirnya gawang gol Spain bolos buat kali kedua. Di separuh masa kedua, kedudukan itu tidak berubah hinggalah ke wisel penamat.

Bagaimanapun, sebelum Spain dan Australia pulang awal, kedua-dua pasukan ini perlu melengkapkan jadual perlawanan. Di perlawanan peringkat ke-3 dalam kumpulan B, Sepanyol akan menentang Australia. Perlawanan ini hanya pelengkap jadual sahaja.



No comments:

Post a Comment