Saturday 12 October 2013

Birokrasi : Diperkenalkan Oleh Vincent De Gournay

Hari ini, pengkaji menyingkap pula mengenai 'Birokrasi'. Apabila kita membincangkan organisasi formal, kita perlu memahami konsep birokrasi yang mempunyai perkaitan rapat antara kedua-duanya. Konsep birokrasi telah mula diperkenalkan oleh ahli ekonomi, Vincent De Gournay (1712-1759). Kemudian John Stuart Mill dan Gaetano Mosca di antara lain juga menggunakan istilah itu. Tetapi Max Weber telah mengkaji konsep ini secara terperinci (Rohana Yusof, 2006).

Perkataan birokrasi telah diperkenalkan oleh De Gounay yang telah menggabungkan perkataan 'bureau' yang bermaksud pejabat atau meja yang berlaci dengan perkataan Greek yang bermaksud 'to ruler' menjadi 'bureaucracy' yang mempunyai maksud 'the rule of officials'.

Robert Merton (1968) pula menyatakan bahawa birokrasi merupakan satu struktur organisasi yang formal dan rasional yang melibatkan sesuatu bentuk aktiviti yang dikenal pasti dan berkaitan dengan matlamat organisasi tersebut (Rohana Yusof, 2006).

Birokrasi telah menjadi semakin penting apabila aktiviti masyarakat menjadi semakin kompleks. Ia telah mula berkembang pesat di negara barat selepas revolusi industri pada abad ke-18 dan 19. Di negara kita, kebanyakan organisasi formal adalah berjenis birokrasi. Ini disebabkan oleh pengaruh daripada pentadbiran British semasa penjajahan. Misalnya jentera-jentera pentadbiran kerajaan, syarikat dan ahli perniagaan serta organisasi-organisasi formal yang lain (Rohana Yusof, 2006).

Dari perspektif sosiologi birokrasi adalah satu sturktur organisasi formal yang menggerakkan dan menggabungkan usaha-usaha individu yang terlibat dalam pekerjaan berbentuk organisasi atau tersusun (Rohana Yusof, 2006).

Oleh itu organisasi yang dikenali sebagai birokrasi ialah organisasi yang dibentuk untuk menjalankan fungsi pentadbiran dengan menyelaraskan tugas-tugas individu secara sistematik. Maka birokrasi boleh difahamkan sebagai satu organisasi formal yang diselenggarakan berdasarkan kepada peraturan-peraturan serta bahagian atau biro yang terdiri daripada pakar-pakar yang terlatih (Ting Chew Pih, 1985).

Ianya merupakan satu penyusunan hierarki setiap bahagian sesuatu organisasi yang berasaskan kepada pembahagian tugas (division of labour) atau (authority). Struktur hierarki yang dimaksudkan itu adalah berbentuk piramid. Di mana setiap ahli atau individu yang beradu di setiap paras atau bahagian mempunyai authority ke atas orang atau individu yang lebih ramai yang berada di paras yang bawah daripadanya. Pihak yang berkuasa mempunyai kedudukan, status dan berada di pejabat misalnya (mempunyai satu ruang) bukan terletak pada individu itu. Dengan perkataan lain segala tanggungjawab dalam hierarki tersebut tidak akan mengalami perubahan yang sama, tidak kira siapa yang berada di kedudukan sedemikian.


Rujukan :

Rohana Yusof (2006). Asas Sains Sosial Dari Perspektif Sosiologi. Selangor : Dawama Sdn. Bhd.



No comments:

Post a Comment