Monday 2 September 2013

Kapten Barbarossa : Berjihad Demi Islam

Hari ini, pengkaji berkongsi kepada pembaca mengenai watak Kapten Barbarossa dalam filem 'Pirates of The Caribbean'. Bendera hitam dengan gambar tengkorak menjadi simbol armada Kapten Barbarossa di layar perak atau filem. Sedangkan hakikat yang sebenarnya jauh berbeza dengan identiti Barbarossa sebenar. Acap kali kapal dagang Eropah yang belayar membawa muatan berharga, dua beradik ini telah bertindak balas menyerang kapal-kapal dagang Eropah di perairan Laut Mediterreranean yang mendapat jolokan 'The Barbarossa Brothers'. Nama Barbarossa amat popular sehingga menggerunkan tentera salib pimpinan Raja Sepanyol, Raja Ferdinand II (Mastika, 2013). 

Siapakah Kapten Barbarossa yang ditakuti oleh Eropah itu ? Sebenarnya, gelaran itu bukanlah nama seseorang. Perkataan Barbarossa merupakan gabungan dua perkataan dalam Bahasa Latin iaitu 'barber' (janggut) dan 'rossa' (merah). Kapten Barbarossa itu adalah Aruj dan Heyreddin, dua beradik yang memiliki janggut kemerah-merahan. 

Bendera kapal Aruj dan Heyreddin sebenarnya adalah berwarna hijau yang tertulis kalimah surah Ash-Shaff ayat 61:13 berupa doa nashrun. Manakala ditengahnya pula terdapat gambar dua pedang bersilang yang mengambil simbol pedang Zulfikar, milik Rasulullah s.a.w. Empat bulatan di tepi pedang itu semua adalah kaligrafi nama empat khalifah Islam dan lambang memerangi Yahudi. Lihatlah, betapa gahnya pahlawan terbilang ini dipropagandakan oleh barat lalu dimunculkan sebagai watak beraura negatif dan merupakan satu penghinaan terhadap pahlawan Islam. Kapten Barbarossa bukan lanun seperti mana yang digambarkan dalam filem itu sebaliknya, beliau adalah pejuang Islam yang berjihad demi agama (Mastika, 2013).

Dua beradik ini dilahirkan di Turki dan merupakan golongan pelaut yang sering belayar di perairan Yunani dan Turki. Satu ketika, kapal mereka telah diserang oleh tentera Sepanyol sehingga mengorbankan adik bongsu mereka. Sejak itulah, dua beradik ini bertindak balas dan menyerang kapal-kapal bangsa Eropah yang dikuasai oleh Sepanyol. Penaklukan Empayar Islam di wilayah Andalusia pada 1492 di bawah pimpinan Raja Ferdinand II yang mengorbankan jutaan nyawa umat Islam telah membangkitkan jihad dua beradik ini. Pasukan tentera laut Heyreddin telah berjaya mengawal sepenuhnya pelayaran disekitar laut tengah membuatkan tentera Sepanyol berundur. Akibatnya, Itali dipelawa oleh Sepanyol untuk bergabung bagi memerangi Heyreddin. Sebanyak 40 buah kapal laut dengan senjata yang canggih telah disediakan. Namun, dengan kebijaksanaan Heyreddin beliau berjaya mengundurkan tentera itu. Semangat juang jihad Heyreddin dipandang tinggi. Justeru tidak hairanlah, setelah beliau meninggal dunia pada tahun 1546, makamnya di Besiktas, Istanbul tetap dikunjungi oleh orang ramai dan dikenang sebagai Pahlawan Islam terbilang. Walau bagaimanapun, Sepanyol telah berjaya juga mengkristiankan wilayah Andalusia tersebut (Mastika, 2013).

Strategi dan penjajahan Sepanyol di Andalusia tersebut sama dilakukannya ketika cuba menjajah di Selatan Filipina (Sulu-Mindanao). Di Selatan Filipina, (Sulu-Mindanao) digambarkan oleh Sepanyol sebagai lanun (moor) sama seperti Aruj dan Heyreddin. Personaliti Aruj dan Heyreddin digambarkan mempunyai janggut kemerah-merahan tidak pada Sultan Sulu, Mindanao, Brunei, dan Maluku. Akhirnya, Sultan Sulu (Sultan Mawalil Wasit), Mindanao (Sultan Kudarat), Brunei (Raja Sulaiman) dan Maluku (Raja Ternate) telah bergabung memerangi Sepanyol di Laut Sulu (Akhbar Iqrak, 2010).

Cuba anda perhatikan gambar Bendera di bawah ini :

(a) Bendera Asal Kesultanan Sulu                    (b) Bendera Asal Heyreddin
                                                          

(c) Bendera Yang digambarkan oleh Sepanyol



Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

Majalah Mastika (2013). Barbarossa : Berjihad Demi Islam. Halaman 52-55.

Akhbar Iqrak (2010). Sepanyol Gagal Kristiankan Orang Islam Di Selatan Filipina. Halaman 14-15.





No comments:

Post a Comment