Friday 6 September 2013

Apa Itu Yahudi, Israel, Zionisme dan Judais ?

Hari ini, pengkaji terbang ke Negara Israel pula untuk menyingkap sejarahnya. Kali ini pengkaji menampilkan tentang apa itu Yahudi, Israel, Zionisme dan Judais ? Menurut Ibnu Yaacob (2010), Yahudi dan Judais adalah dua perkara yang berbeza. Yahudi bukanlah merujuk kepada agama. Yahudi adalah suatu bangsa. Manakala agama bagi Yahudi itu ialah Agama Judais yang diamalkan sehingga sekarang.

Mengikut kepercayaan masyarakat Yahudi, agama Judais dibawa oleh Abraham (Nabi Ibrahim a.s) yang mana berdasarkan pendapat mereka bahawa Abraham itu dianggap bapa kepada seluruh keturunan Yahudi walaupun hakikatnya ia menyimpang dengan ahli sejarah (Ibnu Yaacob, 2010). Menurutnya lagi, walaupun mereka berpendapat Abraham sebagai pengasas agama Judais, tetapi kitab rasmi yang digunakan ialah Kitab Taurat yang dibawa oleh Moses (Nabi Musa a.s). Selain dari Kitab Taurat, mereka juga berpegang kepada Kitab Talmud yang dihasilkan sendiri oleh Rabbi-Rabbi mereka. Kitab Talmud lebih meluas penggunannya berbanding Kitab Taurat kerana Talmud mencakupi segala adat-istiadat kehidupan seharian masyarakat Yahudi walaupun pada hakikatnya ia sudah menyimpang dari ajaran sebenar Nabi Musa a.s.

Perkataan Israel pula merujuk kepada satu gelaran yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada Nabi Yaakub a.s. Menurut Imam Al-Khazim dalam kitabnya yang bertajuk Lubab at-Takwil menyatakan :

Para ahli tafsir bersepakat bahawa Israel adalah Yaakub (Nabi) Bin Ishak Bin Ibrahim, selawat dan salam Allah ke atas para nabi sekalian.

Pendapat ini juga disandarkan pada petikan dalam Surah Al-Imran ayat 63 yang bermaksud :

Semua makanan adalah halal kepada Bani (keturunan) Israel kecuali apa yang Israel haramkan ke atas dirinya sebelum diturunkan Taurat.

Mengikut kepercayaan kuno Yahudi pula, Nabi Yaakub dianugerahkan gelaran Israel kerana Nabi Yaakub berjaya menewaskan Tuhan Tahweh (nama Tuhan Yahudi) semasa tuhan turun ke bumi. Menurut mereka, perkataan Isra' bermaksud hamba manakala el adalah singkatan dari perkataan elohem yang bermakna tuhan (Ibnu Yaacob, 2010). Disamping itu, Israel juga merujuk kepada 'negara' bangsa Yahudi.

Zionisme pula bermaksud satu dasar atau pergerakan politik yang bertujuan menegakkan sebuah negara Yahudi di Palestin (Kamus Dewan, 2010).

Oleh yang demikian, perencanaan Yahudi-Zionis dalam usaha menghancurkan umat Islam dan risalah tauhid para nabi telah diberitakan Allah hampir keseluruhan juz Al-Quran. Kelompok kuffar yang sangat minoriti ini boleh dikatakan berjaya mencengkam dunia dengan kuku-kuku kediktatoran mereka (Ibnu Yaakob, 2010).

Hakikatnya, kesemua penonjolan simbol-simbol dan perencanaan genius mereka adalah satu cabaran dan dugaan kepada kaum muslimin agar terus melipat gandakan lagi usaha ke arah menangkis segala bentuk konspirasi Yahudi. Dan sudah pastinya dalam usaha itu, ia memerlukan sifat sabar dan taqwa yang sangat tinggi dikalangan umat Islam sebagaimana firman Allah s.w.t dalam Surah Al-Imran ayat 111 :

"Mereka kaum Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan membahayakan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan-ejekan dan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas). Dan jika memerangi kamu, mereka akan berpaling lari membelakangkan (kalah dengan sehina-hinanya) sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan,"

Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

Ibnu Yaacob (2010). Rahsia Simbol Yahudi. Pulau Pinang : ES Publisher Sdn. Bhd.

Kamus Dewan (2002). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.




No comments:

Post a Comment