Thursday 20 June 2013

Aristippus dan Democratus : Pengasas aliran ' Hedonisme '

Dalam satu tinjauan moral dan budaya terhadap hedonisme dalam kalangan generasi muda, mendapati budaya hedonisme merupakan fenomena kefahaman tingkah laku yang sememangnya terjadi di negara berkembang maju. Menurut Achmad Charris Zubair, budaya hedonisme sedang menular dan menyerang moral masyarakat kini terutama generasi muda.

Hedonisme merujuk fahaman golongan manusia yang mementingkan kesenangan dan kemewahan fizikal semata-mata. Hedonisme merupakan istilah yang berasal dari Bahasa Latin disebut 'hedone' yang bermaksud kesenangan. Hedonisme pada prinsipnya menitik beratkan keperluan jasmani daripada rohani.

Dalam sejarah Yunani Kuno, tokohnya Democratus yang membawa aliran hedonisme memandang kesenangan adalah tujuan utama di dalam kehidupan setiap manusia. Bagi Aristippus pula yang merupakan pengikut Socrates berpendapat bahawa kesenangan merupakan satu-satunya perkara yang ingin dicari oleh manusia. Tambahnya, orang yang bijaksana selalu berusaha sedaya mungkin untuk memiliki kesenangan, sebab kesakitan adalah suatu pengalaman yang tidak menyenangkan.

Achmad Charris Zubair menyatakan bahawa hedonisme moden tidak dapat dipisahkan dari perkembangan antroposentrisme  dan positivsm pada abad pertengahan sebagai reaksi terhadap gereja yang secara autoritinya mengembangkan hegemoninya ke atas wilayah akal budi manusia. Ia disusuli gerakan renaisans, humunisme dan rasionalisme, bahkan ateisme-materialisme yang mencapai puncak pada abad ke-18, dikenali sebagai Zaman Enlightenment.

Akhirnya, muncul tanggapan bahawa agama menjadi penghalang perkembangan autonomi manusia sebagai terbentuk fahaman sekularisme yang menjadi sumber moral manusia moden. Modenisasi barat dimulakan oleh industrialisasi  yang secara implicit menjadi punca kehilangan nilai-nilai tradisional. Secara faktualnya, nilai-nilai tradisional itu adalah nilai agama dan nilai rohaniah (Arif Awang, 2008).

Hedonisme saat ini merupakan fahaman perilaku yang khas Negara Maju. Pemilikan barang-barang terkini yang bercirikan teknologi cangggih adalah ciri kemodenan dan ia prestasi yang harus dikejar dan kerana itu prestij tersendiri. Simbol-simbol seperti arsitektur rumah kediaman, pusat membeli-belah, pusat hiburan, makanan moden, gaya hidup, itu harus meniru bangsa moden dan identiti barat (Arif Awang, 2008). Tanggapan itu telah meresap ke setiap lapisan masyarakat termasuk pemimpin, pejabat, ibu bapa dan generasi muda. Ukuran kejayaan hidup tidak lagi berasaskan keunggulan rohaniah, sebaliknya pada kelebihan jasmaniah semata-mata. Akibatnya norma menjadi rapuh, kerana apa pun dapat dilakukan untuk menuju kejayaan bidang kebendaan dan jasmani (Arif Awang, 2008).

Generasi muda adalah pewaris masa depan dan oleh itu wajar jika diisi kehidupan mereka untuk mencapai jatidirinya. Sehubungan itu, perlu ada bimbingan normative rohaniah melalui pemahaman dan penghayatan agama sekali gus elak sampai mereka kehilangan ikon yang dapat dicontohi kebaikannya. Gambaran masa depan negara, dapat dilihat dari perilaku generasi muda yang hidup saat ini.


Rujukan :

Arif Awang (2008). Haluan : Membangun Minda, Mendidik Hati. Pulau Pinang : Percetakan Fadhilat.



No comments:

Post a Comment