Wednesday 20 February 2013

Tragedi Berdarah, Angkara Perkauman: Peristiwa 13 Mei

Peristiwa berdarah ini adalah satu peristiwa yang paling menyedihkan di Tanah Melayu yang berlaku pada suatu ketika dahulu. Antara puncanya ialah :

(a) dasar pecah perintah oleh British
(b) dasar diskriminatif Jepun
(c) kekejaman MPAJA
(d) ancaman PKM dan darurat
(e) Isu-isu politik yang berunsur perkauman dalam pilihan raya umum 1955

Apa kata Mahathir ? Beliau menegaskan punca tercetusnya 13 Mei ialah kerana sikap Tunku Abdul Rahman yang terlalu "lembut" dengan golongan perkauman. Tegasnya lagi, orang Melayu telah hilang kepercayaan dan tidak menghormatinya lagi. Akibatnya pada 12 Julai 1969, Dr. Mahathir telah dipecat oleh Tunku Abdul Rahman daripada UMNO.

Kisah 1 : Sedikit gambaran berdasarkan buku Memoir Seorang Pejuang.

" Pada petang 13 Mei itu, Aisah Ghani bersama dua rakan pergi ke Batu 9, Gombak. Sejam kemudian, suami saya datang dan menyuruh saya pulang segera ke Kampung Baru. Tangan saya menggeletar apabila saya ternampak beratus-ratus pemuda Melayu memegang parang, lembing dan kapak berarak menuju ke Setapak,"

Kisah II : Nyawa di bucu peluru.

" Semalaman tidak ada sesiapa pun dapat tidur kerana bunyi tembakan tidak berhenti-henti. Kira-kira pukul 11:00 malam, Aisah Ghani melihat sendiri bangunan 4 tingkat dekat pasar Chow Kit dibakar. Di Kampung Baru sendiri, beribu-ribu orang berkumpul di masjid (untuk mencari perlindungan),".

Kisah III : Kemarahan tidak terkawal lagi.

" Keadaan pemuda-pemuda Melayu pada malam itu seperti dirasuk hantu. Mereka keluar tidak berbaju, hanya memakai seluar dan kain lilit di kepala berwarna hitam sambil membawa sebilah parang berkilat dilumur dengan minyak,"

Kisah IV : Si cacat, mangsa ekstremis perkauman.

" Cerita yang paling menyedihkan ialah seorang kanak-kanak cacat (Melayu) di Kampung Hujung Pasir, Kuala Lumpur yang tidak dapat melarikan diri bersama-sama keluarganya ketika rumahnya dibakar oleh persusuh anti Melayu. Dia hangus terbakar bersama-sama rumahnya dan ketika mayatnya yang tinggal tulang dijumpai, kanak-kanak ini masih menggenggam wang syiling 20 sen di tangannya,"

Kisah V : Kuku Komunis.

" Pada malam 4 Mei, polis terserempak dengan sekumpulan pemuda Cina yang membawa tong cat merah di Kepong. Mereka tidak lari tetapi membaling dan memukul polis, oleh sebab bertindak kasar, polis melepaskan tembakan dan terkena salah seorang daripada mereka,"

" Dalam suasana kacau sebegitu rupa,  Cik Liza Ahmad telah didatangi oleh pemuda Cina sambil memegang kayu meluru ke arahnya. Ketika itu juga seorang peniaga Cina menarik Liza masuk ke dalam kedai dan meyorokkannya di celah-celah kain yang bergulung-gulung,"

Kisah IV : Bukan semua menyukai perkauman.

" Rumah saya (Aisyah Ghani) di Jalan Daud, didatangi oleh ramai orang yang mencari perlindungan. Saya masih teringat bagaimana seorang pemuda Cina yang lari lintang-pukang tidak berkasut tersu masuk ke rumah saya meminta pertolongan,"

Akhirnya pada 13 Mei, peristiwa 13 tercetus pada sebelah malamnya. Semoga akan mejadi satu pengajaran yang berguna kepada generasi akan datang supaya jangan bermain api.


Rujukan :

Aisah Ghani (1992).  Memoir Seorang Pejuang. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur


No comments:

Post a Comment