Saturday 15 August 2015

Teori Konspirasi & Tokoh-Tokoh Membongkar Konspirasi


Menurut Ibnu Yaacob 2010, konspirasi adalah suatu pernyataan umum bagi mewakili tindakan merancang secara rahsia bagi tujuan-tujuan yang boleh memudaratkan orang lain dengan cara halus dan tersembunyi. Istilah konspirasi biasanya dikaitkan dengan golongan politik.

Menurut Kamus dewan edisi ke-4, konspirasi bermaksud perancangan rahsia untuk melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang terutamanya yang berbaur politik. 

Perlu diingat bahawa buku konspirasi tidak boleh dikategorikan sebagai buku politik, sejarah, geografi dan buku agama. Buku konspirasi berdiri di atas satu analisis 'jangkaan' dan 'teori' terhadap fakta-fakta yang terdapat dalam politik, ekonomi, sejarah, sastera dan agama. Buku konspirasi lebih ke arah menghasilkan teori untuk menyokong sesuatu pandangan. Manakala di dalam kerja-kerja menghasilkan teori ini pula, beberapa fakta sahih dari isu-isu politik, ekonomi, sosial dan agama dibuat penggabungjalinan agar satu kesimpulan dapat dicapai bagi tujuan perbahasan bersama (Ibnu Yaacob, 2010).

Dalam 24 Protokol Agenda Yahudi, Protokol 17 ada menyatakan bahawa :
'Yahudi meletakkan kehakiman dalam bidang yang sempit dan terhad. Perguaman akan melahirkan orang-orang yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Ia mempunyai tabiat untuk mencapai kemenangan bagi orang yang dibelanya, walaupun terpaksa menghancurkan semangat keadilan dan mengorbankan kebajikan masyarakat.'

Dalam hal ini, demi mencapai kemenangan bangsa Yahudi-Zionis sanggup berbuat apa sahaja. Konspirasi adalah mainan Yahudi-Zionis. 

Berikut adalah senarai tokoh-tokoh yang berjaya membongkar sesuatu konspirasi :
  1. Professor Sergei A. Nilus dari Russia - Beliau berjaya mendedahkan perancangan sulit kelompok elit Yahudi-Zionis yang bermesyuarat di Bassel, Hungray. Pendedahan berani beliau tersebut mengakibatkan semua hasil kerjanya dirampas dan dibakar oleh pemimpin Trostky ketika Revolusi Russia. Bukan itu sahaja, beliau telah ditangkap dan diseksa oleh polis-polis revolusi ketika itu.
  2. Alex Jones seorang penyelidik konspirasi terkenal di Amerika telah menerima nasib yang sama seperti Sergei A. Nilus apabila cuba mendedahkan beberapa nama orang politik Amerika yang berbangsa Yahudi yang telah merancang meruntuhkan bangunan WTC [World Trade Centre] pada 9 September 2011. Beliau berjaya ditangkap dan disumbat ke dalam penjara.
  3. Michael Collins Pepper dengan beraninya telah mendedahkan buku yang bertajuk The Judgement Day 2006 adalah berkaitan dengan kes pembunuhan bekas Presiden Amerika Syarikat iaitu John F. Kennedy. Namun beliau lebih bernasib baik kerana beliau mendapat perlindungan politik dari negara Qatar dan kini giat menyertai ceramah-ceramah serta forum berkaitan permasalahan politik dunia di negera-negara Timur Tengah.

Rujukan :

Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi ke-4.

Ibnu Yaacob 2010, Rahsia Simbol Yahudi. Kedah : Moon Media Enterprise.




No comments:

Post a Comment