Monday 8 June 2015

Rasuah IV : Naib Presiden Guatemala Letak Jawatan

GUATEMALA - 9 Mei 2015 : Presiden Guatemala Otto Perez telah mengumumkan perletakan jawatan Naib Presidennya, Roxana Baldetti semalam selepas disyaki terlibat dalam skandal rasuah. Dalam laporan agensi berita AFP, pengumuman itu dibuat dua hari selepas Mahkamah Agung Guatemala menggesa Kongres untuk menghapuskan imuniti Baldetti daripada pendakwaan, supaya tindakan undang-undang yang sepatutnya dikenakan terhadap Baldetti. Perez berkata Baldetti telah secara sukarela meninggalkan jawatan itu “untuk memberi kerjasama dengan penyiasatan dan proses undang-undang.”
"Keputusannya adalah peribadi, bijaksana, kuat dan berani,” kata Perez, ketika beliau mengumumkan peletakan jawatan itu. Hampir tiga minggu lalu pendakwa membongkar isu skandal rasuah berikutan siasatan oleh PBB Suruhanjaya Antarabangsa Terhadap pengecualian, menuduh pegawai cukai dan Baldetti pembantu Juan Carlos Monzon terlibat.

Kes skandal rasuah itu telah menggegarkan Guatemala, dengan gesaan daripada orang ramai agar Baldetti dan Perez meletak jawatan. Baldetti dan Monzon berada dalam lawatan rasmi ke Korea Selatan semasa kes rasuahnya terbongkar. Monzon yang hilang dipercayai sedang bersembunyi di Honduras. Baldetti cuba menjauhkan diri daripada kes itu apabila kembali ke Guatemala, menyatakan bahawa beliau telah menyedari penglibatan Monzon. Siasatan juga merujuk kepada ketua pentadbiran cukai Guatemala, pemimpin terdahulu dan beberapa pegawai agensi lain.

Berikutan pengumuman peletakan jawatan Baldetti itu, jurucakap Jabatan Negara AS Jeff Rathke menggesa “rakyat Guatemalans untuk menyokong institusi-institusi kerajaan yang menyiasat dan mendakwa tuduhan rasuah.”
“Kami menyokong Presiden Otto Perez Molina dan usaha pentadbiran beliau untuk menangani tuduhan rasuah di Guatemala,” katanya dalam satu kenyataan.
“Guatemala dikenali dan kekal sebagai rakan kuat Amerika Syarikat,” katanya.

Beribu-ribu orang telah melaksanakan demonstrasi bantahan terhadap naib presiden dalam beberapa minggu kebelakangan ini namun ramai telah berkumpul di seberang Istana Presiden untuk meraikan peletakan jawatan Baldetti ini.


Rujukan :

The Rakyat Post 2015. Naib Presiden Guatemala Letak Jawatan Angkara Skandal Rasuah.



No comments:

Post a Comment