Wednesday 9 July 2014

Piala Dunia 2014 : Belanda vs Argentina


10 Julai 2014 - Khamis : Satu lagi slot ke akhir bakal menyaksikan pertembungan di antara Belanda yang akan menentang Argentina. Dari segi taktikal tidak dinafikan bahawa Louis Van Gaal mempunyai resepi yang tersendiri bagi menghadapi pasukan Argentina. Belanda yang gemar corak permainan total football iaitu Crossing, Long-Pass, Short-Pass dan Through Pass sudah pastinya tidak sabar-sabar menggempur pertahanan Argentina.

Manakala Argentina pula, corak permainannya tertumpu di dalam kotak penalti untuk membuat jaringan. Dalam permainan catur, Argentina lebih gemar bermain Pawn / Bidak dan akan menutup semua ruang agar pasukan lawan tidak menembusi pertahanan mereka. Selepas itu, KNIGHT lawan akan dimusnahkan. Kemudian, KNIGHT / Kuda akan bermaharaja lela selepas ruang ditutup dan KNIGHT lawan berjaya dimusnahkan. Pada saat inilah mereka menggunakan khidmat Messi untuk membuat sesuatu. KNIGHT lawan adalah Arjen Robben dan Wesley Shnidjer. Jika Argentina berjaya merantai Arjen Robben dan Wesley Shnidjer, maka tidak mustahil Argentina akan menang. Jika sebaliknya Argentina tidak berjaya merantai pemain tersebut, maka Belanda akan menang.

Namun begitu, dari segi Kebolehpercayaan, Belanda mempunyai kebolehpercayaan yang rendah berbanding Argentina. Ini kerana ketika Belanda menentang Mexico, Belanda hampir-hampir tewas atau seri. Itupun aksi Arjen Robben telah merebahkan badannya sendiri di dalam kotak penalti. Kedua, ketika menentang Costa Rica, Belanda menang dalam penentuan sepakan penalti. Pada saat inilah taktikal Belanda menjadi.

Kesimpulannya, pengkaji optimis Argentina akan ke final mengiringi pasukan Jerman.
[Apa pun, ini cuma teori sahaja, tiada kaitan yang hidup ataupun yang mati. Semuanya adalah ketentuan Allah s.w.t]

No comments:

Post a Comment