Saturday 3 May 2014

Isu Semasa VII : Pelaksanaan GST, Adakah Relevan ?



Apa itu GST ? GST adalah cukai kepenggunaan yang berasaskan kepada konsep nilai ditambah. GST dikenakan ke atas barang dan  perkhidmatan di setiap peringkat pengeluaran dan pengedaran dalam rantaian pembekalan termasuk barang dan perkhidmatan yang  diimport. Kadar GST yang ditetapkan adalah 6%.

Bagaimana GST dilaksanakan ? GST dikenakan ke atas nilai tambah di setiap peringkat pengeluaran dan pengedaran dalam rantaian pembekalan termasuk pengimportan barang dan perkhidmatan. Setiap peniaga dalam rantaian pembekalan membayar GST kepada pembekal masing-masing ke atas barang atau perkhidmatan yang diperolehi dan pada masa yang sama mengenakan serta  memungut GST ke atas barang atau  perkhidmatan yang dijual oleh mereka. Berikut adalah gambarajah tentang rantaian :

Pembekal - Pengilang - pemborong - Peruncit - Pengguna

Bagaimanakah pengiraan GSTPada akhir setiap tempoh bercukai, peniaga  boleh menolak GST yang dibayar (cukai input) dari GST yang dikenakan (cukai output). Jika cukai output melebihi cukai input, perbezaannya akan dibayar kepada kerajaan. Jika cukai input melebihi cukai output, peniaga boleh menuntut pulang balik dari  kerajaan. 

(a) Pembekal, contoh pengiraan GST dikenakan kepada [Pengilang] : Harga Jualan adalah RM20.00 + GST 6% = RM1.20
Jumlah : RM 21.20, maka GST yang dikenakan kepada Pengilang adalah RM1.20

(b) Pengilang, contoh pengiraan GST dikenakan kepada [Pemborong]. Harga Jualan adalah RM30.00 + GST 6% = RM1.80.
Jumlah : RM31.80, maka GST yang dikenakan kepada [Pemborong] adalah RM1.80. Tolak GST yang telah dibayar adalah RM1.20. Jadi, GST yang kena bayar adalah RM1.80 - RM1.20 = RM0.60 sahaja.

Begitulah seterusnya hingga ke pengguna.
Oleh itu, adakah pelaksanaan GST ini relevan ? Bagi pengkaji, pelaksanaan GST ini adalah relevan.
"Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan"

Rujukan :

GST. Cukai Barang Dan Perkhidmatan. Goods and Services Tax. _________________ .



No comments:

Post a Comment