Saturday 10 August 2013

Raja Ismail Dalam Sulalatus Salatin

Pada hari ini pengkaji terus menelusuri kisah sejarah lampau. Dalam Sulalatus Salatin hasil karya A. Samad Ahmad (2008) ada menyebut nama Raja Ismail. Menurutnya :

Sebermula, Sultan Alau'd-Din setelah Sultan Pahang kembali itu, maka Raja Omar dianugerahkan baginda istana Sultan Pahang itu, akan anakanda baginda dua laki isteri pun pindah ke sana, dengan segala inang pengasuh dayang-dayang sekalian; dan akan anakanda Raja Muzzafar pun diberi baginda beristeri akan cucu Bendahara Seri Maharaja, yang bernama Tun Emas Jiwa, anak Tun Hassan Temenggung.

Hatta datanglah peredaran dunia, maka Sultan Alau'd-Din pun mangkatlah. Maka dikebumikan oranglah betapa istiadat yang termasyhur perintah segala raja-raja Melayu mangkat, demikianlah diperbuat Bendahara dengan segala Orang Besar-Besar; itulah yang disebut orang Marhum di Johor Lama. Maka anakanda baginda Raja Muzzafarlah kerajaan, menggantikan ayahanda baginda, bergelar Sultan Muzzafar Syah. Baginda kerajaan itu umur baginda baru 19 tahun. Dan Sultan Mansur Syah, Raja Pahang pun telah mangkat, Raja Ismail lah kerajaan, bergelar Sultan Jamal Syah. Adapun Sultan Muzzafar Syah sungguh baginda muda, terlalu baik bicara baginda tiada melepaskan perintah Bendahara dan Seri Nara diraja, dan Temenggung Seri Wak Raja.

Begitulah serba sedikit ceritera yang empunya ceritera.


Rujukan :

A. Samad Ahmad (2008). Sulalatus Salatin: Sejarah Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.




No comments:

Post a Comment