Tuesday 5 March 2013

Boy Saicon dan Dendam: Isu di Lahad Datu

Manila - Seorang paderi Filipina yang juga penyusun strategi politik, Pastor Boy Saicon semalam tampil mengaku menjadi penasihat Sultan Jamalul Kiram III. Menurut Setiausaha Agung Majlis untuk Hal-Ehwal Filipina itu, tindakan berkenaan di buat atas kapasiti peribadi dan tiada kena-mengena dengan jawatannya. Kata Saicon, dia mengetahui rancangan menceroboh Sabah itu sejak Ogos tahun lalu, tetapi dia membantah cadangan berkenaan. Ada empat cubaan menyeberang ke Sabah itu sejak Ogos tahun lalu, tetapi Boy Saicon telah menghalanganya.

Menurut Boy Saicon, pengikut Sultan Sulu di Sabah 'malu' kerana tidak berbuat apa-apa. Agbimudin mengadu pengikut mereka menghadapi tindakan pihak berkuasa di Sabah, katanya. Boy Saycon berkata, penduduk keturunan Sultan Sulu telah disebat polis sebelum diusir keluar ke Sulu dan Tawi-Tawi. Selepas kerajaan Filipina menandatangani perjanjian damai dengan Barisan Pembebasan Islam Moro pada Oktober tahun lalu, wujud ketegangan dalam pentadbiran Sultan Sulu, tetapi tiada rancangan memasuki Sabah disebut ketika itu. 

Percubaan mereka yang keempat telah membuahkan hasil iaitu berjaya menyusup ke Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah. Pelbagai persoalan telah timbul dalam isu ini: 

1. Bagaimanakah mereka boleh menyusup ke Kampung Tanduo Lahad Datu ?
2. Siapa Dalangnya ? PKR, Boy Saicon sendiri atau pun memang di rancang sejak dulu lagi ?
3. Adakah kerana Dendam ? wallahualam ....


Rujukan :

Harian Metro 2013. 5 March - Selasa


No comments:

Post a Comment