Friday 4 September 2015

Analisis : Barack Obama


Barack Obama dilahirkan di Pusat Perubatan Kapi'olani Wanita dan Kanak-kanak di Honolulu, Hawaii, oleh ibunya Ann Dunham, seorang wanita kulit putih dari Wichita, Kansas yang berdarah Inggeris dan Irish pada 4 Ogos 1961. Ayahnya pula berketurunan Luo dari Kenya.

Setelah beliau berkecimpung dalam dunia politik, pada 5 November 2008 Barack Obama berjaya mengalahkan John Mc Cain untuk menjadi Presiden Amerika Syarikat yang ke-44, sekaligus sebagai Presiden kulit hitam pertama di negara tersebut. George W. Bush dan pemerintah dari Parti Republik juga berjaya dikalahkan. Namun bagaimanakah Barack Obama melakukannya ? (Jamie King, 2010).

Menurut Jamie King 2010, para ahli teori mengatakan bahawa berjayanya Barack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke-44 merupakan konspirasi dari sosialis yang dirancang oleh sekelompok pemodal Yahudi yang mempunyai hubungan dengan dinasti Rohtschild yang berpengaruh dan berkuasa. Mastermind dalam strategi ini ialah George Soros yang berfahaman liberal yang disokong dan ditaja oleh keluarga Rohtschild. George Soros telah membantu Barack Obama dalam kempen pilihanraya menentang John Mc Cain dari Parti Republik. Selain George Soros, ada sesetengah berpendapat bahawa keluarga John F. Kennedy juga telah memberi dana dan sokongan kepada Barack Obama.

Selepas Mc Cain dicalonkan sebagai calon presiden dari Republikan, tiga debat presiden dibuat di antara pesaing sepanjang bulan September dan Oktober 2008. Pada bulan November, Obama menang jawatan presiden dengan 52.9% undi popular berbanding 45.7% bagi Mc Cain; dan 365 undi pemilih berbanding 173 yang diperoleh Mc Cain. Barack Obama menjadi rakyat Afrika Amerika pertama dipilih sebagai presiden; beliau menyampaikan ucapan kemenangan di hadapan ratusan ribu penyokong di Taman Grant di Chicago.


Rujukan :

Jamie King 2010. 111 Konspirasi Menghebohkan Dunia. Jakarta : Penebar Swadaya Grup.



No comments:

Post a Comment