Saturday 28 December 2013

FAM Tangguh Siasatan Kes Rasuah

Berita harian. 28/12/2013, Kelana Jaya - Hanya dua daripada tujuh pemain Kuala Lumpur yang didakwa menerima rasuah dan mengatur perlawanan sempat disoal siasat oleh Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia FAM, semalam kerana kesuntukan masa. Dua pemain terbabit ialah Azizon Abdul Kadir yang masuk ke bilik Piala FA, Wisma FAM di sini, yang digunakan untuk perbicaraan itu kira-kira jam 3:30 petang, sebelum keluar jam 5:15pm dan disusuli Benedict Martin yang kemudian dilihat meninggalkan bilik itu pada jam 6:45pm.

Sebaliknya lima lagi pemain, iaitu Muhammad Syazwan Mohammad Rani, J Mughilan Kartik, Muhammad Azwan Jatin, S Sivaraj dan Mohamad Amirul Asraf akan dibicarakan ditempat sama pada 3 dan 7 Januari 2014. Pengerusinya, Datuk Taufek Abdul Razak, berkata enam ahli jawatankuasa termasuk beliau membicarakan dua pemain terbabit sebelum penangguhan itu dibuat bagi memastikan pihaknya dapat berlaku adil kepada semua pemain.

"Kita sendiri yang membuka kertas siasatan berdasarkan hampir keseluruhan perlawanan Liga Perdana membabitkan Kuala Lumpur termasuk ketika tewas 5-0 kepada Sime Darby FC pada 17 Mei lalu. Tidak ada keputusan dibuat hari ini (semalam) kerana jawatankuasa tidak dapat menamatkan prosiding kerana kesuntukan masa."

"Banyak soal jawab kerana membabitkan kes serius. Kami mahu perbicaraan lebih terbuka dan adil kepada semua tertuduh. Keputusan hanya akan dibuat pada 7 Januari 2014." katanya ketika sidang media di wisma FAM semalam.

BH Sukan Sabtu lalu melaporkan tiga Pegawai dan lima pemain skuad Kuala Lumpur digantung seumur hidup dan denda RM20 000 setiap seorang selepas jawatankuasa Tataertib FAM mendapati mereka gagal menjawab surat pertuduhan atau tidak memberikan butir-butir pembelaan dalam tempoh yang ditetapkan.


Rujukan :

Berita Harian. 2013. FAM Tangguh Siasatan Kes Rasuah. Halaman 32.




No comments:

Post a Comment